2009. december 22., kedd

Túrabeszámoló 2009.12.19-20

2009.12.19
Nagykovácsi - Csergezán II.
Bejárt útvonal: Nagykovácsi - Anna-vadászlak - Tarnai-pihenő - Nagy-kopasz (Csergezán kilátó) - Nagykovácsi
Megtett táv: 15 km, szintemelkedés 350 m

Bár az október 17.-én tartott túrán már találkoztunk hóval, ez volt az első igazi télies hangulatú túra február óta. A hó nem volt vastag, így nem lassított be minket, viszont csúszós volt. 7-en indultunk el Nagykovácsiból (+2 kutya). A távolban bajlós sötét felhőzet közeledett, jelezve hogy nemsokára hóesés lesz, bár a hazaút során ért csak a városba.

Az Anna-vadászlaknál már haloványan kezdett jegesedni a narancslé a 1,5 literes palackban, ami nem is csoda, mivel vastagon mínusz volt, de hogy a dolgok jó oldalát nézzük, az üdítő jéggel az igazi. :D A Tarnai-pihenőnél ízelítőt kaptunk a jeges szélből, nem volt egyszerű a fényképek készítése, de nagy-nhezen sikerült azért megoldani. Sokat nem is álltunk itt, felmentünk a Csergezán-kilátóhoz. A kilátó szépen meg volt fagyva, a szél kicsit összehordta hóval. Odafenn aztán tényleg kemény hóvihar tombolt, lőttem néhány képet, és lejöttem. A kilátó aljában némi pihenő után megindultunk lefele.

13:40-kor már megérkeztünk Nagykovácsiba, ami nem jött rosszul, mert így pont elkerültük a város teljes beállását a hó miatt, igaz így is kb. dupla menetidőt sikerült összeszedni.

2009.12.20
Holdvilág-árok - Kő-hegy
Bejárt útvonal: Pomáz - Csikóváraljai th. - Holdvilág-árok - Lajosforrás - Vasas-szakadék - Kő-hegy - Pomáz
Megtett táv: 16 km, szintemelkedés 500 m

A túra előtti este és éjszaka igen rendes hómennyiség zúdult a városra, reggel még egyáltalán nem volt eltakarítva sok helyen, ahogy a mi utcánkban sem, sőt mi több, kupacok lettek a szél miatt, így a 20-25 centis alap vastagság helyenként duplázódott. Sem az autó beindítása, sem a hóakadály eltávolítása nem volt egyszerű, bár sikerült megoldani, igaz 20 perces késés lett belőle. Ekkorra már 2 főre esett vissza a létszámunk 1 rosszullét és 1 hótól való beijedés nyomán. Ha késéssel is, de elindultam.

Már előző este módosítottam az eredeti útvonalat, nem tartottam reálisnak, hogy Dömörkapuig járható lesz reggelre az út, így Pomázon kezdtük a túrát. A módosított útvonal amúgy kiválóan funkcionált. Kisebb tökölődés volt a parkolással, mert a virágbótosék' baromira tiltakoztak az ellen, hogy velük szemben hagyjuk az autót, mert a kuncsaftjaik így meg úgy, meg fizetnek a helyekért, ámbár se tábla, se egy nyomorult sámli nem szolgált ezen foglalás egyértelmű jelzésére. Így néhány utcával arrébb, de még bőven jó helyen álltunk meg.

Minden kezdet nehéz, és ez igaz volt erre a túrára is, a porhavat felkapta a szél, a -10 alatti hőmérsékletben nem volt épp kellemes, de a nap nagyon szépen sütött szinte végig. A zöld kereszt a valóságban nem akart megjelenni, de szerencsére a térképen nagyjából korrektül leolvasható volt a Pomáz - Csikóváralja közti szakasz megoldása. A nagy szél közben abbamaradt.

A Holdvilág-árok egész jól járható volt, jobban, mintha saras lenne, a nagyjából 10 centis hóréteg nem lassított be nagyon, annak ellenére hogy sok helyen magunk tapostuk ki az ösvényeket. Az árok végében lévő 2 barlang megtekintése után a létrán felmászva folytattuk utunkat a Karolina-árok keresztezésével Lajosforrás fele. 12:15-kor elértük Lajosforrást, az ide vezető út már szépen le volt takarítva ekkor. A hideg miatt itt sem álltunk sokat.

A Vasas-szakadék felé vettünk az irányt, majd fel a Kő-hegyi menedékházba. Az alternatív útvonalban ez volt a legjobb ötlet, a kolbászleves nagyon jó volt, meg ránk fért egy kis melegedés. Direkt jeges teát hoztam erre a túrára, mert a nagy fagyban eléri az igazi jeges tea mivoltát. És ugye így az igazi. :D Végére viszont már túlzottan jégkásás lett, az utolsó fél deci belefagyott a palack aljába, azzal hazáig már nem tudtam mit kezdeni.

A Petőfi-pihenőnél megtekintettük a panorámát, a faggyal dacolva lőttem néhány fotót itt is, az ujjaim nagyon le akartak fagyni, így nem vihettem túlzásba (ennek ellenére 100 kép került az albumba). Végül visszatértünk Pomázra.