2009. december 1., kedd

Túrabeszámoló 2009.11.28-29

2009.11.28
Pilisszentkereszt-Dobogókő
Bejárt útvonal: Pilisszentkereszt - Klastromkert - Mária-pad - Ördöglyuk - Zsivány-sziklák - Dobogókő (- Thirring-sziklák - Dobogókő) - Kopasz-hegy - Szent-kút - Pilisszentkereszt
Megtett táv: 16+2 km, szintemelkedés 460+120 m

A tudomány reggeli állása szerint 7 jelentkező volt, de a Népligetnél, majd Pilisszentkereszten kiegészültünk 1-1 újabb résztvevővel, 9-en vágtunk neki a túrának. Először a Klastromkert felé vettük az irányt, rövid nézelődést, fényképezést követően tovább indultunk a Mária-pad felé. Az út nem volt veszélyesen saras, szépen haladtunk. Az Ördöglyuk megtekintése után a sárga kereszten jobbra szándékoztunk letérni a zöld sávról. Egy olyan elágazásba értünk, ami gyanús volt nekem, biztos ami biztos kicsit előrébb mentem, arra már csak a zöld volt, így sikerült belőni. Nem volt egy bonyolult helyzet, szépen elmentünk jobbra, vagy 500 m-re volt is egy szép sárga kereszt. Kezdő túrázóknak nem kifejezetten kedvező az itteni jelzések sűrűsége... (Néha engem is összezavar, egyes helyeken olyan szinten gáz, hogy jobb is lett volna, ha a térképre nem húzzák be a jelzést.)

A térképen jelölt "szép kilátás" a sárga kereszttel egy darabon párhuzamos kék körön ordas hazugság, még lomb nélküli fákkal sem lehetett kilátni (2005-ös térképem van, merem remélni, hogy ez a hülyeség a 2009-esben már nincs benne), de ezért kárpótoltak a Zsivány-sziklák, amit kellőképpen körüljártunk 30 percben. Miután minden szegletét megnéztük e helynek, tovább a sárga kereszten mentünk Dobogókő fele. Ott viszont elkezdett kicsit esni az eső (erre nem számítottam annyira, hogy őszinte legyek), 1 fő emiatt itt befejezte a túrát a büfé melletti pihenő, majd panoráma-megtekintés után. Ami viszont egész istenes volt a felhőben-ködben úszó Börzsönnyel, ámde szépen látható Dunakanyarral.

A hosszabbításra, mely a sárga kör jelzést (Thirring-szikák) foglalta magában, úgy 2 km hosszban, és 120-as szinttel, nagy érdeklődés mutatkozott, a szemerkélő eső ellenére 7-en tettük meg a kört, ezt egy percig sem bántuk. Óriási sziklatornyok alatt/fölött/mellett vezetett az út. (Aki Dobogókőn jár, ideje engedi, és nem fél az erős emelkedőktől/lejtőktől, annak mindenképp érdemes rászánni kb. 1-1,5 órát.) Részben ennek a helynek is köszönhető, hogy rekord mennyiségű fényképet lőttem. Persze ezt a rekordot másnap meg is döntöttem.... :D

Visszatérve Dobogókőre meg is indultunk a hegyről lefelé. Mivel terelve volt a jelzés, 1 km-el megnőtt itt is a túra hossza (és a Zsivány-sziklák közti csatangolással ki is jött tehát a 16). Itt már volt néhány saras szakasz. Viszont láthattunk a Kevélyek-Hosszú-hegy-Pilis vonulatot, amit a Zsivány sziklák előtti állítólagos kilátópontról nem sikerült. Viszont mivel a nap már lefelé ment, nagyon szép színekben. Az eső Dobogókő után el is állt, a Kopasz-hegy mellett már a nap is kisütött. A Pilisszentkereszti Szent-kútnál tartottunk egy utolsó pihenőt, majd sötétedésre, egész pontosan 16:00-ra visszaértünk a kiindulópontra.

2009.11.29
Gánt - Baracháza-bg. - Bauxitbánya
Bejárt útvonal: Gánt - Gém-tisztás - Gém-hegy - Baracháza-barlang - Német János-völgy - egy 262 m magas domb - Bauxitbánya - Földtani tanösvény és a bánya egyéb részei - Kitelepítési és Bauixitbányászati emlékhely - Gánt
Megtett táv: 15+4 km, szintemelkedés 350+x m

4-en indultunk el Gántról ezen az igen ködös-párás reggelen, a kiindulási ponton már nagyjából eloszlott a köd. Elég szépen, ütemesen haladva jutottunk egész a Baracháza-barlangig. Szerencsére ez sem a szokványos "10 m-es lyuk a sziklában" típusú barlang, tényleg érdemes bemenni, elég kacskaringós, néhol erősen leszűkülő ürege van. Pólóra vetkőzni meg érdemes volt, mert odabenn igen párás, meleg idő van. A felszerelés nélkül bejárható szakasz végén egy függőleges kürtő megy fel, a tetején egy fa van keresztbedobva, oda már bizony kötél szükséges, így kihagytuk.

Folytattuk utunkat, az ebédszünetet egy 262 m tengerszint feletti magasságú dombon tartottuk a felhagyott bauxitbánya előtt. Majd bejártuk a bauxitbánya tanösvényes részét. Nagyon szép "vörös sivatag"-szerű a hely, kicsit a Mars bolygó felszínére emlékeztet. A visszaút során a bánya másik felét is megnéztük (a múzeum sajnos zárva volt, így kimaradt), majd a Gánt fölötti gerincen a Kitelepítési és Bauxitbányászati emlékhely érintésével tértünk vissza a kiindulópontra. November vége ellenére nagyon szép, napos idő volt, kár lett volna kihagyni, pláne ezt a rendkívül érdekes terepet. Az előző napi fotóalbum-rekord itt meg is dőlt, a 197 db kép az sza5678.extra.hu -n megtekinthető.